Gyakran Ismételt Kérdések
- Igyekezz olyan sátrat venni, kölcsönkérni, ahol van annyi hely, hogy a hátad esőben ne érjen a sátor falának, mert akkor beázik. Próbáld ki, kérünk ne a TID legyen az első alkalom az évben.
Éjszakára a felszerelés kerüljön a sátor előterébe. - A sátrat indulás előtt próbáljátok ki. Legyenek meg a cövekek, épek a varrások.
Ha a sátor félő, hogy beázik, hozzatok rá takaró (zöld) fóliát. - Legyen vízhatlan a felszerelés. És legyen mindig egy utolsó tartalék száraz ruha, ha már áll a sátor.
- Ha esőben kell indulni, még a sátorban csomagold el a hálózsákod és egy utolsó száraz ruhagarnitúrát. A csomagolás legyen vízhatlan.
- Ha nincs profi hátizsákod, ne szégyelld és tedd erős fóliazsákba.
- Ha hordózol, csak akkora hordót válassz, amit be bírsz emelni a hajóba, és onnan vissza a stégre.
Vegyél vagy építs kiskocsit, hogy ne szakadj meg. - Válasz stabil hajót. Teszteld le indulás előtt, hogy a tervezett csomagok beférnek-e? A csomagok mellé ti befértek-e? És van-e annyi falmagasság, hogy nem csap be az első hullám. Végül próbáld ki, hogy halad-e még a hajó annyira, hogy az 50-60 km ne egész napodat vigye el.
- A vízen lehetőleg hosszú ujjúban evezzetek és a bőrötöknek megfelelő, de minimum 50-es krémmel kenjétek be az összes kimaradó testfelületet. Viselj sapkát.
- Ha gyógyszert kell szedned, legyen nálad tartalék, és tudjon róla a csapatvezetőd is. Ha túra közben betegszel meg, szólj, hogy időben tudjanak segíteni.
- Legyen nálad apró ajándék, hogy viszonozni tudd, ha te is kapsz.
- Olvass utána, merre fogsz járni, és mit fogsz megnézni. Ne feledd, nem szervezett idegenvezetésen veszel részt, hanem vízitúrán! („Szervezett, nem csoportosan haladó”) Nem főz-mos-mosogat rád senki.
- Ha eljutsz a TID-re, ne feledd, hogy egy egymást segítő csapat tagja leszel, ahol ha a fentieken túl segítségre szorulsz, mindig lesz, akire számíthatsz. Ahogy rád is számítani fognak új túratársaid, barátaid.
- Amikor vízen jársz, gondolj arra, hogy te vagy a legsérülékenyebb. Ezért ne akard a vízi kresz szabályait ráerőltetni a nagyobb hajókra! Kerüld el azokat.
- Ha utad során ismeretlen részhez érsz, vagy szokatlan objektumot érsz el, várj meg valakit, aki már ismeri, és kérj tanácsot.
- Ha hajózsiliphez érsz, vedd fel a mentőmellényed. Enélkül a zsilipelést nem kezdik meg és nem leszel túl népszerű a társaid körében, ha kiderül, miattad ültek az esőben… Zsilipbe érve ne maradj középen, hanem sorolj ki a szélére. Kapaszkodj meg a létrában, vagy a létra mellett lévő hajóban. Soha ne kösd ki a hajódat, csak kapaszkodj egyre lejjebb a víz süllyedésével.
- Zsilipből kifele menet várd meg, míg a nagy hajók kimennek, ne kerülj közéjük. Zsilipbe befele is számíts rá, hogy senki nem fog tekintettel lenni rá, hogy fáradt vagy. Válassz olyan útvonalat, hogy ne kerülj nagyobb hajó útjába. Miközben a zsilip felé igyekszel, figyelj a halk uszályokra is, főleg, ha esik az eső és fejeden a kapucni.
- Ha olyan rossz az idő, hogy az már befolyásolja a látási viszonyokat is, állj meg és várd meg a jobb időt. Ha reggel időben indultál, lesz tartalék időd erre. Ha mégsem, és igyekezni kell, a zsilipből kifele se vedd le a mentőmellényed, mert az ilyenkor amellett, hogy melegít, messziről láthatóvá tesz.
- Utad során a német, illetve szlovák szakaszon hajócsúszdával is találkozhatsz. Csak legyél elég bátor, hogy használni merd… A tanács minden esetben, hogy még hajó nélkül nézd meg, hogy van-e elég víz a teknő aljában (ha kilátszanak a víz terelésére szolgáló vaslemezek, akkor nincs, és el se indulj), illetve, hogy a csúszda alatt az esetlegesen felgyűlt homokzátonyok miatt sima-e a víz. Ha nem, ne indulj el, hanem emelj át. Persze adódik a kérdés, használhatod-e a kiskocsimat az átemeléshez? Természetesen igen! De ha véletlenül mégsem együtt megyünk, inkább legyen nálad saját. Legyen elég erős, hogy elbírja a megrakott hajódat, de legyen elég könnyű, hogy te is elbírd napközben.